Przejdź do głównej zawartości

O tym, że ułamki też mogą zachowywać się niewłaściwie. - klasa 4 (06.04.2020)

Temat: Liczby mieszane i ułamki niewłaściwe.

Uwaga! Zanim przejdziesz do realizacji tematu, napisz w komentarzu swoje imię i klasę. Będę wiedziała, że tu byłeś:) Możesz też zadawać mi tam pytania.

Dlaczego ułamki dzielimy na właściwe i niewłaściwe? Wytłumaczę Ci na prostym przykładzie. Na początku uczyłeś się, że ułamek to część całości. Wtedy jest on właściwy np. 1/8, 3/4, 1/2, 9/10. Tutaj licznik jest mniejszy od mianownika.

Jednak znasz już liczby mieszane, które składają się z całości i części ułamkowej. Kiedy podliczymy wszytkie części możemy uzyskać np. ułamek 3/2, 5/3, 34/11, 10/10, itd. Zauważ, że tutaj licznik jest większy lub równy mianownikowi, czyli ułamek opisuje coś więcej niż całość. Taki ułamek to ułamek niewłaściwy. Są niewłaściwe, bo tak jakby stoją na głowie. U góry jest więcej niż na dole.





Zawsze możesz posłużyć się filmikiem. Do czego zachęcam:)


Na koniec wykonaj kartę pracy. Na dole strony możesz sprawdzić odpowiedzi.


ODPOWIEDZI


Komentarze

Prześlij komentarz

Tutaj wpisz komentarz