Przejdź do głównej zawartości

Matematyczne nożyczki idą w ruch. Czyli o skracaniu i rozszerzaniu. - klasa 4 (31.03.2020)

Temat: Skracanie i rozszerzanie ułamków zwykłych.

Uwaga! Zanim przejdziesz do realizacji tematu, napisz w komentarzu swoje imię i klasę. Będę wiedziała, że tu byłeś:) Możesz też zadawać mi tam pytania.

Uwaga: Czwartkową lekcję (02.04.2020) zaczniemy od quizu online na ocenę z wagą 2. Obowiązują zagadnienia: odczytywanie i zapisywanie ułamków, zaznaczanie i odczytywanie ułamków na osi liczbowej, porównywanie ułamków, skracanie i rozszerzanie ułamków.

Skojarzenie skracania z nożyczkami jest dla mnie oczywiste! Bo jak inaczej skrócić spodnie?
W matematyce pomniejszają 2 działania: odejmowanie i dzielenie. Dla ułamków zarezerwujemy sobie dzielenie. Skracanie ułamków powoduje pomniejszanie liczb w liczniku i mianowniku, ale ułamek nadal opisuje tę samą ilość.

Podobnie jest z rozszerzaniem (to tak jakbyśmy rozciągali materiał - powiększali jego wymiary). Tutaj dla odmiany będziemy mnożyć.

Zobacz na kilku przykładach.




Na dzisiaj do zapamiętania kilka ważnych pojęć: skracanie (związane z dzieleniem), rozszerzanie (związane z mnożeniem) oraz ułamek nieskracalny (nie można go już skrócić).

   

Jeżeli nadal masz wątpliwości, czy dobrze wszystko rozumiesz, możesz obejrzeć filmik o skracaniu i rozszerzaniu:


Czas na poćwiczenie nowych umiejętności. Na końcu strony możesz SPRAWDZIĆ odpowiedzi.


Myszki czekają na swoje zamówienie w mysiej restauracji. Skróć ułamki odpowiadające odpowiednim serom i daj myszkom ich zamówienia.



ODPOWIEDZI


Komentarze

Prześlij komentarz

Tutaj wpisz komentarz