Temat: Skracanie i rozszerzanie ułamków zwykłych.
Uwaga! Zanim przejdziesz do realizacji tematu, napisz w komentarzu swoje imię i klasę. Będę wiedziała, że tu byłeś:) Możesz też zadawać mi tam pytania.
Uwaga: Czwartkową lekcję (02.04.2020) zaczniemy od quizu online na ocenę z wagą 2. Obowiązują zagadnienia: odczytywanie i zapisywanie ułamków, zaznaczanie i odczytywanie ułamków na osi liczbowej, porównywanie ułamków, skracanie i rozszerzanie ułamków.
Skojarzenie skracania z nożyczkami jest dla mnie oczywiste! Bo jak inaczej skrócić spodnie?
W matematyce pomniejszają 2 działania: odejmowanie i dzielenie. Dla ułamków zarezerwujemy sobie dzielenie. Skracanie ułamków powoduje pomniejszanie liczb w liczniku i mianowniku, ale ułamek nadal opisuje tę samą ilość.
Podobnie jest z rozszerzaniem (to tak jakbyśmy rozciągali materiał - powiększali jego wymiary). Tutaj dla odmiany będziemy mnożyć.
Zobacz na kilku przykładach.
Na dzisiaj do zapamiętania kilka ważnych pojęć: skracanie (związane z dzieleniem), rozszerzanie (związane z mnożeniem) oraz ułamek nieskracalny (nie można go już skrócić).
Jeżeli nadal masz wątpliwości, czy dobrze wszystko rozumiesz, możesz obejrzeć filmik o skracaniu i rozszerzaniu:
ODPOWIEDZI
Uwaga! Zanim przejdziesz do realizacji tematu, napisz w komentarzu swoje imię i klasę. Będę wiedziała, że tu byłeś:) Możesz też zadawać mi tam pytania.
Uwaga: Czwartkową lekcję (02.04.2020) zaczniemy od quizu online na ocenę z wagą 2. Obowiązują zagadnienia: odczytywanie i zapisywanie ułamków, zaznaczanie i odczytywanie ułamków na osi liczbowej, porównywanie ułamków, skracanie i rozszerzanie ułamków.
Skojarzenie skracania z nożyczkami jest dla mnie oczywiste! Bo jak inaczej skrócić spodnie?
W matematyce pomniejszają 2 działania: odejmowanie i dzielenie. Dla ułamków zarezerwujemy sobie dzielenie. Skracanie ułamków powoduje pomniejszanie liczb w liczniku i mianowniku, ale ułamek nadal opisuje tę samą ilość.
Podobnie jest z rozszerzaniem (to tak jakbyśmy rozciągali materiał - powiększali jego wymiary). Tutaj dla odmiany będziemy mnożyć.
Zobacz na kilku przykładach.
Na dzisiaj do zapamiętania kilka ważnych pojęć: skracanie (związane z dzieleniem), rozszerzanie (związane z mnożeniem) oraz ułamek nieskracalny (nie można go już skrócić).
Jeżeli nadal masz wątpliwości, czy dobrze wszystko rozumiesz, możesz obejrzeć filmik o skracaniu i rozszerzaniu:
Czas na poćwiczenie nowych umiejętności. Na końcu strony możesz SPRAWDZIĆ odpowiedzi.
Myszki czekają na swoje zamówienie w mysiej restauracji. Skróć ułamki odpowiadające odpowiednim serom i daj myszkom ich zamówienia.
ODPOWIEDZI
Roksana Ratka 4b
OdpowiedzUsuńMateusz Jaromin 4b
OdpowiedzUsuńFranciszek Kozyra kl 4 b
OdpowiedzUsuńFranciszek Kozyra kl 4 b
OdpowiedzUsuńZosia Topolska 4B
OdpowiedzUsuńKrzysztof N. 4b
OdpowiedzUsuńWiktor Krasnić 5A
OdpowiedzUsuńMichal Kasprzak kl4b
OdpowiedzUsuńBorys 4b
OdpowiedzUsuńAnna Khakhuda
OdpowiedzUsuńAnna Khakhuda 4b
OdpowiedzUsuńJulia Klasa 4b
OdpowiedzUsuńVitalii Slipchenko 4B
OdpowiedzUsuńLaura Żmudzińska kl4b
OdpowiedzUsuńjulia paszka
OdpowiedzUsuń