Przejdź do głównej zawartości

O tym, że przecinek może wiele zmienić. - klasa 5 (26.03.2020)

Temat: Mnożenie i dzielenie ułamków przez 10, 100, 1000,...

Uwaga! Zanim przejdziesz do realizacji tematu, napisz w komentarzu swoje imię i klasę. Będę wiedziała, że tu byłeś:) Możesz też zadawać mi tam pytania.

Dzisiaj krótko na temat roli przecinka w ułamku dziesiętnym. Jak wiesz, odddziela on całości od części ułamkowej. 

No właśnie, pomyśl, że mamy na przykład 2,5 kg jabłek. Oszacuj ile to będzie 10 razy więcej. Coś ponad 20 kg, prawda? (bo już samo 2 kg * 10 = 20 kg

Tak dokładnie, wyjdzie nam 25 kg. Można zobrazować to działaniem 2,5 * 10 = 25,0. Należy więc przesunąć przecinek o 1 miejsce w prawo. Bo liczba 10 ma 1 zero. Podobnie będzie przy mnożeniu przez 100 (przesuwamy o 2 miejsca) i przez 1000 (przesuwamy o 3 miejsca). Już wiesz co chodzi?

Podobnie postępujemy przy dzieleniu. Z tą różnicą, że przecinek przesuwać będziemy w lewo. Dokładnie opisane jest to w notatce.


Jeśli potrzebujesz dodatkowego wytłumaczenia, to zapraszam do obejrzenia filmików:


Przyszedł czas na poćwiczenie nowych umiejętności. Wypełnij kartę pracy i wklej lub przepisz przykłady do zeszytu.


 Tutaj możesz SPRAWDZIĆ odpowiedzi:




Komentarze

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Natalia Muszyńska 5B

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiktor Krasnić

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Tutaj wpisz komentarz