Temat: Zapisywanie wyrażeń algebraicznych.
Uwaga! Zanim przejdziesz do realizacji tematu, napisz w komentarzu swoje imię i klasę. Będę wiedziała, że tu byłeś:) Możesz też zadawać mi tam pytania.
Pewnie nie wiesz, ale znasz już wyrażenia arytmetyczne. Są to wszelkie działania, które zapisywałeś np. 5+3, 8*12, 104:4 itd.
Czasami można zauważyć, że pewne działanie będziemy wykonywać prawie cały czas tak samo. Zmieniać będzie się tylko jedna liczba.
Na przykład, aby obliczyć obwód kwadratu możemy dla każdego kwadratu pisać obliczenia typu:
Ale możemy również zauważyć regułę, że zawsze mnożymy długość boku kwadratu przez 4. Kiedy mamy regułę, możemy zapisać wyrażenie algebraiczne.
I tak, jeżeli oznaczymy:
x - długość boku kwadratu
to obwód wyraża się wzorem: 4*x (lub krócej zapisując 4x)
Jest to pierwszy przykład wyrażenia algebraicznego, czyli takiego, gdzie oprócz liczb i znaków działań występują zmienne (litery).
Myślę, że przyszedł Ci do głowy przykład gdzie już takich wyrażeń używałeś. Brawo! We wzorach na pola figur.
Aby dobrze zapisać wyrażenie algebraiczne, należy upewnić się, że wiemy o jakim działaniu mowa.
Przypomnienie:
- suma (wynik dodawania): sformułowania "o 5 więcej", "powiększono o 18"
- różnica (wynik odejmowania): sformułowania "o 3 mniej", "pomniejszono o 7"
- iloczyn (wynik mnożenia): sformułowania "2 razy więcej"
- iloraz (wynik dzielenia): sformułowania "8 razy mniej"
- kwadrat (druga potęga) np. kwadrat liczby 6 to 6*6=36
- sześcian (trzecia potęga) np. sześcian liczby 5 to 5*5*5=125
Kolejność działań:
- działania w nawiasach
- potęgowanie
- mnożenie lub dzielenie (po kolei)
- dodawanie i odejmowanie (po kolei)
Uwaga! Kropkę można pominąć w przypadku mnożenia liczby i litery lub dwóch liter. Nie można pominąć jej w przypadku mnożenia dwóch liczb. Popatrz na przykłady:
Uwaga! Zanim przejdziesz do realizacji tematu, napisz w komentarzu swoje imię i klasę. Będę wiedziała, że tu byłeś:) Możesz też zadawać mi tam pytania.
Pewnie nie wiesz, ale znasz już wyrażenia arytmetyczne. Są to wszelkie działania, które zapisywałeś np. 5+3, 8*12, 104:4 itd.
Czasami można zauważyć, że pewne działanie będziemy wykonywać prawie cały czas tak samo. Zmieniać będzie się tylko jedna liczba.
Na przykład, aby obliczyć obwód kwadratu możemy dla każdego kwadratu pisać obliczenia typu:
4 * 5cm
4 * 2,5m
4 * 9cm
4 * 15dm
...
Ale możemy również zauważyć regułę, że zawsze mnożymy długość boku kwadratu przez 4. Kiedy mamy regułę, możemy zapisać wyrażenie algebraiczne.
I tak, jeżeli oznaczymy:
x - długość boku kwadratu
to obwód wyraża się wzorem: 4*x (lub krócej zapisując 4x)
Jest to pierwszy przykład wyrażenia algebraicznego, czyli takiego, gdzie oprócz liczb i znaków działań występują zmienne (litery).
Myślę, że przyszedł Ci do głowy przykład gdzie już takich wyrażeń używałeś. Brawo! We wzorach na pola figur.
Aby dobrze zapisać wyrażenie algebraiczne, należy upewnić się, że wiemy o jakim działaniu mowa.
Przypomnienie:
- suma (wynik dodawania): sformułowania "o 5 więcej", "powiększono o 18"
- różnica (wynik odejmowania): sformułowania "o 3 mniej", "pomniejszono o 7"
- iloczyn (wynik mnożenia): sformułowania "2 razy więcej"
- iloraz (wynik dzielenia): sformułowania "8 razy mniej"
- kwadrat (druga potęga) np. kwadrat liczby 6 to 6*6=36
- sześcian (trzecia potęga) np. sześcian liczby 5 to 5*5*5=125
Kolejność działań:
- działania w nawiasach
- potęgowanie
- mnożenie lub dzielenie (po kolei)
- dodawanie i odejmowanie (po kolei)
Uwaga! Kropkę można pominąć w przypadku mnożenia liczby i litery lub dwóch liter. Nie można pominąć jej w przypadku mnożenia dwóch liczb. Popatrz na przykłady:
3*a =3a
8*x=8x
t*v=tv
5*d*e=5de
Jednak 5*6 to coś innego niż 56!!!!!
Więcej przykładów możesz znaleźć w podręczniku na stronach 178-179. Zachęcam do obejrzenie 5 minutowego filmiku, który trochę rozjaśni jak zapisuje się wyrażenia algebraiczne.
Dzisiaj zadania 1-6 z podręcznika ze stron 179-180.
Tutaj zamieszczam tylko rozwiązania.
Zuzia Krupa 5 b
OdpowiedzUsuńAmelia Szymańska 6c
OdpowiedzUsuńMarta P. 6c
OdpowiedzUsuńRoksana Gawron 6c
OdpowiedzUsuńKevin G. 6c
OdpowiedzUsuńOskar Ł kl 6a
OdpowiedzUsuńPrzemek 6c
OdpowiedzUsuńJanek j 6a
OdpowiedzUsuńArtur K 6a
OdpowiedzUsuńEmilia.K 6c
OdpowiedzUsuńOliwia Olesik 6a
OdpowiedzUsuńOliwia Głodny 6a
OdpowiedzUsuńKajetan Matysek 6c
OdpowiedzUsuńPolak Bartek 6a
OdpowiedzUsuńPaulina Wypchlak 6a
OdpowiedzUsuńŻenia Kutepova 6a
OdpowiedzUsuńZuzanna Namysło kl.6c
OdpowiedzUsuńRadek N 6a
OdpowiedzUsuńPaulina Szampera kl 6a
OdpowiedzUsuńMałgosia Połap 6a
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńDominika W.6c
OdpowiedzUsuńŁukasz J 6a
OdpowiedzUsuń